
Estudios Irlandeses, Number 6, 2011,  pp. 70-82 
__________________________________________________________________________________________   AEDEI 

 
From “Criminal Adventurer” to “the Most 

Important Irishman of Our Time”: the Irish Times 
and Eamon de Valera, 1916-1973 

 
 

Jean Mercereau 
Instituto Politécnico de Leiria & Universidade do Minho, Portugal 

 
 

Copyright (c) 2011 by  Jean Mercereau. This text may be archived and redistributed both in electronic 
form and in hard copy, provided that the author and journal are properly cited and no fee is charged for 
access. 

 
 
Abstract. Founded in 1859 as the voice of the Protestant and Unionist Ascendancy of Dublin, the 
Irish Times has become, at the beginning of the twenty-first century, the country’s most respected 
daily newspaper. As such, it has been a privileged observer of Eamon de Valera’s extraordinarily long 
career based on his vision of a Gaelic, rural, Catholic and independent Ireland. Because of the 
essential divergence in their ideals concerning the Irish nation, the Irish Times and de Valera can 
hardly be expected to have shared many affinities. Over the years, however, an analysis of the 
reactions and opinions expressed by the newspaper in its editorials reveals an evolution in its 
perception of the nationalist leader. After firmly denouncing de Valera’s part in the Civil War and his 
attitude towards the Anglo-Irish Treaty, the Irish Times’ perception of de Valera changed 
progressively once the leader was in power, particularly from the early 1950s onwards, as a result of 
De Valera’s attitude, combined with the newspaper’s own evolution, the changes taking place in the 
country and a feeling of disappointment with the pro-Treaty parties.   

Key Words. Eamon de Valera, Nationalism, Unionism, Irish newspapers, the Irish Times, Fianna Fáil. 
 
Resumen. Fundado en 1859 como portavoz de la Ascendencia protestante y unionista de Dublín, el 
Irish Times es considerada en la actualidad la publicación diaria más respectada del país. Como tal, ha 
sido observadora privilegiada de la dilatada carrera de Eamon de Valera, centrada en la visión de una 
Irlanda independiente, gaélica, rural y católica. Como era de esperar a causa de la rotunda divergencia 
de ideales con respecto a la nación irlandesa, el Irish Times y de Valera apenas compartían intereses. 
Sin embargo, un análisis de las reacciones y opiniones expresadas en los editoriales del periódico a lo 
largo de varios años, muestra una evolución en la valoración del líder nacionalista. Tras haber 
denunciado duramente la participación de de Valera en la Guerra Civil y su posición frente al Tratado 
Anglo-Irlandés la visión que el Irish Times da de de Valera cambia progresivamente una vez éste llega 
al poder, particularmente a partir de inicios de la década de los 1950. Ello se debe tanto a la actitud del 
político como a la evolución del propio periódico, a la transformación del país y a un desengaño con 
los partidos que habían apoyado el Tratado. 

Palabras clave. Eamon de Valera, nacionalismo, unionismo, prensa irlandesa, Irish Times, Fianna 
Fáil. 
 
On 30 August 1975, following the death of 
Eamon de Valera, the Irish Times summed up 
the Irish leader’s life and career in an article  
 

suitably entitled “The controversial giant of 
modern Ireland”: 
Mr. de Valera had many careers, far exceeding 

___________________________________ 
ISSN 1699-311X 



71  
 
 

Shakespeare’s ‘Seven Ages of Man’. First, the 
military Commandant, the national leader of the 
freedom struggle, the President of Ireland’s first 
free assembly and President of the Irish 
Republic in its military and diplomatic struggle 
against Britain, then the defeated political leader 
engaged in civil war politics against the first 
Irish government. Finally, President of the 
Executive of the Irish Free State and Taoiseach 
of a sovereign Republic for more than twenty 
years, and ultimately its President. 

On the same day, the newspaper paid the 
nationalist leader a tribute adapted to the 
solemnity of the occasion: “In one respect at 
least, there will be no disagreement about de 
Valera: he was a great man. […] In a large 
measure, his monument is the Republic of 
Ireland today”. But while recognizing in its 
front-page editorial that “his attachment to 
parliamentary democracy is beyond all 
question”, that “a good deal of credit for the 
very survival of parliamentary democracy in 
this part of Ireland belongs to him” and that 
“political Ireland, as we know it today, owes an 
incalculable debt to the memory of this great 
man”, the newspaper reminded its readers of 
some of the deceased’s faults, such as the fact 
that “Mr. de Valera ruled his own party (and 
the country when he judged appropriate) with a 
rod of iron” and that “the national leader often 
triumphed over the democrat”.  

These extracts reveal the Irish Times’ 
ambiguous feeling towards Eamon de Valera, 
which is hardly surprising coming from a 
newspaper founded over a century earlier with 
the avowed ambition to give voice to the 
Protestant and Unionist Ascendancy of Dublin. 
Despite its evolution over the years, and 
particularly after the foundation of the Irish 
Free state in 1922, the Irish Times  may be 
expected to have been the first opponent of a 
leader widely regarded as the symbol of an 
essentially Catholic, Gaelic and independent 
Ireland. This essential divergence in the 
aspiration that each defended for the same 
country is precisely the starting point of this 
essay, which has for objective to analyze how 
Eamon de Valera was perceived by the Irish 
Times throughout the former’s extraordinary 
long public life, from 1917 to 1973.  

Due to the evolution of both the politician 
and the newspaper, as well as of the country in 
which they lived, one may hardly expect to 
evidence a single, constant perspective on the 
part of  the  Irish Times as far as its perception  

of de Valera is concerned. On the contrary, it is 
essential to try to assess its evolution and 
fluctuations over the years while considering 
the particular situation of the politician and the 
newspaper at each of the periods studied, as 
well as the historical and political context of 
the time. This necessity led to the choice of an 
analysis of the contents of the Irish Times’ 
articles during each of the distinct periods of 
Eamon de Valera’s public life: from the Easter 
Rising to the Civil War (1916-1923), between 
the beginning of his dedication to 
parliamentary politics and the end of his 
sixteen consecutive years in power (1923-
1948) and from the proclamation of the Irish 
Republic to the end of his two terms as 
President of the Irish Republic (1948-1973). At 
the same time, special attention was given to 
key events in the history and evolution of the 
newspaper itself over the same period, in order 
to understand its own nature and development. 
All in all, a total of over one hundred and fifty 
articles have been considered (mostly 
editorials) in an attempt to define the Irish 
Times’ representation of de Valera over the 
years.  

1. The revolutionary leader: 1916-1923 
1.1 “A Great fiasco”1 

 The first public action in which Eamon de 
Valera took part was the 1916 Easter  Rising, 
which was first mentioned in the Irish Times 
on Tuesday, 25 April in a tone that left little 
doubt concerning the position of the 
newspaper: “An attempt has been made to 
overthrow the constitutional government of 
Ireland. […] Of course, this desperate episode 
in Irish history can only have one end, and the 
loyal public will await as calmly and 
confidently as may be. […] The ordeal is 
severe but it will be short”. Throughout its 
coverage of the event, the newspaper’s tone 
regarding the rising and its leaders is, not 
surprisingly, unambiguously hostile, as can be 
gathered from its editorial on 28 April 1916, 
following the leaders’ surrender:  

 
____________ 
1. “Few people heard the beginning of the official 
declaration of an Irish Republic. Fewer stayed to 
the end. […] Like the revolution itself, the 
proclamation was a great fiasco” (the Irish Times, 6 
May 1916). Unless mentioned otherwise, all the 
dates indicated refer to the Irish Times’ editorial on 
that day.  



72 
 

 
So ends the criminal adventure of the men who 
declared that they were ‘striking in full 
confidence of victory’, and told their dupes that 
they would be ‘supported by gallant allies in 
Europe’.  The gallant ally’s only gift to them 
was an Irish renegade whom it wanted to lose. 
Ireland has been saved from shame and ruin, 
and the whole Empire from a serious danger. 
[…] The Dublin Insurrection of 1916 will pass 
into History with the equally unsuccessful 
insurrections of the past. […] The story of last 
week in Dublin is a record of crime, horror and 
destruction, shot with many gleams of the 
highest valour and devotion. 

Such a firm condemnation is hardly 
surprising from a newspaper which defined 
itself, at the time of its foundation in 1859, as 
“a loyal Irishman, […] proud to share in the 
destinies of the only first-rate power in Europe 
that has known how to combine social order 
with individual freedom” (29 March 1859) and 
still considered, in May 1914, the Home Rule 
Bill as “a thoroughly bad bill, calamitous and 
anti-national” (27 May 1914).  

The Irish Times’ hostility is all the less 
surprising since it reflects the unanimous 
reaction of Irish daily newspapers, including 
the nationalist Freeman’s Journal, Irish 
Independent and Cork Examiner (Lee 1990: 
29-35). But while these condemned the rising 
because it was seen as a stab in the back to 
John Redmond’s moderate nationalism (Lee 
1990: 28), the insurrection represented for the 
unionist Irish Times an unforgivably 
treacherous attack on the sacred union 
encouraged by the nationalists themselves. 
Indeed, Southern unionists rejoiced to see, in 
the middle of the first World War, “Irish 
unionists and nationalists […] fight shoulder to 
shoulder, share the same baptism of blood, the 
same suffering and glory in the same holy 
cause” (17 September 1914). The Irish Times 
therefore considered that “Irish treachery has 
won its due reward” and only found some 
comfort in the fact that “Irish soldiers should 
have largely helped to crush the seditious 
outbreak of a minority” (2 May 1916). 

Following the military failure of the rising 
and the surrender of its leaders, the Irish Times 
was quick in calling for “a stern policy of 
repression and punishment” in order to “protect 
the highest interests of the Irish capital and of 
Ireland as  a  whole” (2 May)  and  to  “remove 
the whole malignant growth” (1 May). It also  

urged the authorities to “utterly eliminate […] 
all risk of renewal of the shame and loss of the 
recent outbreak” (6 May). Yet, the newspaper 
was far from being the only one to demand 
strong repression and blood (O’Toole 1999: 
87-88) with Murphy’s Irish Independent, for 
example, strongly urging the British authorities 
not to waver in their determination and to spare 
none of the leaders (Coogan 1999: 75; O’Brien 
2001: 3). On the whole, the 1916 Rising 
marked a transition for Southern unionists by 
convincing them of the inevitability of what 
they feared most: the achievement of Ireland’s 
independence and her secession from the 
Commonwealth. As for Eamon de Valera, after 
being sentenced to death, like more prominent 
leaders, his own sentence was soon commuted 
to penal servitude for life and he would finally 
be released in June 1917 to resume the political 
fight only a few weeks later.  

 
1.1 “Ireland’s greatest opportunity”2 

The first mention of Eamon de Valera’s 
name in the Irish Times’ editorials can be 
found on 5 July 1917, shortly after his release 
from prison and only a few days before the 
East Clare by-election. On that occasion, after 
informing its readers that “one of the late 
prisoners is a candidate for the late Major 
Redmond’s seat in East Clare” and 
condemning “Mr. de Valera and his friends’ 
[…] doctrines of revolution and unrest”, the 
newspaper explained: “Mr. de Valera and some 
of his friends are […] prepared to make Ireland 
independent at any cost. They glory in their 
share in the late rebellion and, while they do 
not say in so many words that they are 
prepared to lead another rebellion at some 
favourable moment, they imply that readiness 
in almost every one of their speeches” (5 July 
1917). 

Following Sinn Féin’s victory in the first 
post-war general election of December 1918 
and the subsequent setting up of an illegal Irish 
parliament, the Irish Times stated that “today, a 
large number of Irish nationalists hope, and a 
still larger number fear, that in the near future 
an Irish Republic may come to birth from the 
grotesque union of British folly and American 
sentiment” (10 May 1919). Progressively, 
___________ 
2. “This is Ireland’s greatest, and perhaps last, 
opportunity” (14 December 1921). 

 



73  
 
 
however, the newspaper would come to resign 
itself to Home Rule as the lesser of two evils, 
especially after the Government of Ireland Act 
which, in December 1920, effectively set up 
two parliaments for Ireland, in Belfast and 
Dublin (Lee 1990: 47). Despite its loyalty 
towards Britain, the Irish Times accused 
London of leniency for accepting to “treat with 
men who, for four years, have insulted, defied 
and in injured the British Empire by every 
means in their power” (14 December 1920) 
while considering that “if Ireland is to have 
peace, she must make it for herself, and must 
prove herself worthy of it. No act of Parliament 
can help her as long as she chooses to remain a 
slave to the tyranny of crime” (21 December 
1920).  

The Anglo-Irish Treaty, signed by the Irish 
delegation and the British government in 
December 1921, represents a turning point in 
the history of the Irish Times. On the one hand, 
the newspaper, like the whole of the Southern 
unionist community, increasingly distinguished 
itself from the unionists of the North of Ireland 
who were willing to avoid the inclusion in an 
independent state at all costs. On the other 
hand, it would from then on defend the cause 
of Home Rule as the only means of remaining 
within the British Empire. Although confessing 
that the Southern loyalists’ “ideal […] was a 
well-administered Act of Union” (21 
December 1921) and that “for Southern 
loyalists, Ireland does not exist, and will never 
exist, apart from the British Empire” (7 
December 1921), it showed its willingness to 
conform itself to the new situation: “Nobody 
will welcome more gladly the Treaty than the 
loyalists of Southern Ireland” (7 December 
1921). In this new state of things, the Irish 
Times logically concentrated its hostility on the 
man who refused the Anglo-Irish Treaty and 
wanted to go on fighting for what the 
newspaper condemned as “the chimera of 
absolute independence” (20 December 1920): 
Eamon de Valera.  

 
1.2 “The Cromwellian tactics of de 
Valera and his friends”3 

In December 1921, after the Treaty was 
signed and as it became increasingly clear that 
de  Valera  would  oppose it,  the  Irish  Times 
_____________ 
3. Irish Times’ headline, 10 July 1922. 

 

already showed without ambiguity on which 
side it stood: “The pursuit of absolute 
independence was always hopeless but […] its 
renewal will be the most hopeless adventure 
for which a people ever sacrificed their peace 
and the blood of their young men” (20 
December 1921). Accordingly, the newspaper 
encouraged its readers to vote in favour of the 
Treaty: “The country will decide for itself 
between the sane realism of Mrss. Griffith and 
Collins and the finishing idealism of Mrss. de 
Valera and Childers” (20 December 1921). 
From that time onwards, the former President 
of Dáil Éireann would become the newspaper’s 
principal target, not only because of his 
position toward the Treaty (“a tragic 
misjudgment”, according to the newspaper), 
but due to his attitude throughout the ratifying 
process, which the Irish Times saw growing 
reasons to denounce as dictatorial. On the very 
day de Valera resigned as President of Dáil 
Éireann, the newspaper wrote: 
Mr. de Valera, like the drumming guns, has no 
doubt. One sentence in his speech illustrates his 
quite simple psychology: ‘Whenever I wanted to 
know what the Irish people wanted, I had only 
to examine my own heart’.  […] If Mr. de 
Valera is so sure of his knowledge of the 
people’s mind, he cannot object to put that 
object to the test at a moment when every 
expression of the popular will seems to belie his 
confidence. […] Rejection of the Treaty would 
mean not only another period of unrest and 
misery for this country, but the end of all our 
hopes for a united Ireland. No man or body of 
men has the right to force that baleful doom 
upon the Irish people (7 January 1922).  

This accusation of “professing to know the 
people’s minds better than the people 
themselves know it” (17 April 1922) would be 
a constant feature in the Irish Times’ treatment 
of de Valera, especially at times of crisis. At 
the time, and as it became increasingly clear 
that de Valera would not conform himself to 
the popular verdict,4 the newspaper repeatedly 
challenged him to do so, for example on 9 
January (“If he is a true patriot, he will bow to 
the national decision”) and 12 April 1922 (“if 
he is a real democrat, he will accept the 
people’s verdict”).  After the beginning  of  the  
_____________ 
4. The Anglo-Irish Treaty was ratified by the Dáil 
by 64 votes to 57 on 7 January 1922. In June, 92 
pro-Treaty candidates were elected, against 36 
Republicans, in the general election. 



74  
 
 
Civil War between pro and anti-Treaty troops 
in April 1922, the Irish Times compared de 
Valera to “the men who are firing on the Irish 
troops and are filling thousand of Irish homes 
with misery and sorrow” while considering 
that “his political cause is hopeless” (13 June 
1922).   

The harshness of the Irish Times’ attacks on 
de Valera contrasts with the growing support 
of Michael Collins in its editorials.5 In this 
matter as in others, the newspaper continued to 
express a profound resentment towards de 
Valera: over twenty-five years later, it 
reminded its readers that “the greatest 
opportunity of Irish unity was allowed to slip 
in 1922, when Mr. de Valera headed the revolt 
against the Anglo-Irish Treaty” (28 January 
1948). On the whole, de Valera’s attitude over 
the Anglo-Irish Treaty and his subsequent part 
in the Civil War constitute the Irish Times’ 
main resentment, amongst many other causes 
of disagreement throughout the leader’s long 
political career. 

 
2. The politician: 1923-1948 

2.1. “Gunmen and Communists vote for 
Fianna Fáil!” 6: 1923-1932 

In the early 1920s, besides having to find its 
place in a new state altogether quite different 
from the one it had dreamed of, the Irish Times 
was going through what may be considered an 
identity crisis, both commercially and 
ideologically, as Fleming explains:  

Ten years after the Treaty, after the collapse of 
the gentry’s special position, after the 
disappearance of the British troops which had 
formed a large proportion of its subscribers, 
after the evidence that a new and intelligent 
middle-class was beginning to sprout among the 
Catholics, after the proof that the British were 
gone for good,  it  still clung to its old  attitudes. 

___________ 
5. For example, the Irish Times’ editorial dedicated 
to Michael Collins’s death, on 23 August 1923: 
“The Irish nation will be shocked beyond measure 
at this awful news. General Collins stood for stable 
government and the restoration of civilised 
conditions to our distracted country. […] His 
courage and sincerity rallied around him all the best 
and sanest elements in Irish life. His death is a 
disaster for Ireland. […] That he should have met 
his tragic end at Irish hands is the darkest feature of 
this national calamity”. 
6. Cumann na nGaedhael advertisement on the Irish 
Times’ front page on 12 and 16 February 1932. 

It could not, of course, ignore what was going 
on around it. […] It agreed that, on the whole, 
the Southern Protestants had been treated very 
decently. It hoped very much that Mr. Cosgrave 
and his young men would […] not push things 
too far as to forget the essential links which 
bound Ireland to the Empire. […] This was an 
attitude which could not possibly go on for 
much longer, and already it was something of a 
mystery how the Irish Times managed to survive 
at all (1990: 161).  

The very survival of the Irish Times through the 
first decade of the Free State was partly due to 
changes within the newspaper itself. Taking over 
from Algernon Lockyer as editor in 1907,7 John 
Healy, an austere character with a long journalistic 
experience8 as well as a staunch Conservative, is 
sometimes presented as the last symbol of the Irish 
Times’ unionist tradition (Fleming 1990: 160). But 
besides having managed to keep the newspaper 
alive, his part in the evolution of the Irish Times is 
important, as Conor Brady, his successor at the end 
of the twentieth century,9 reminds:  
John Healy is a man who is largely forgotten 
about. People remember more Smyllie, because 
of his lively character, but Healy was in many 
ways heroic between 1907 and 1934, 
considering the changes that took place between 
these two dates, from Queen Victoria to Eamon 
de Valera! In that time, Healy brought the Irish 
Times from being the paper of a Protestant 
middle-class to being a paper which was also 
respectable for Catholic middle-class people. 

As for de Valera, following his release from 
prison in July 1924, he resumed his political 
activity as President of Sinn Fein, until finding 
himself isolated on the issue of the oath which 
prevented  this  party’s members of Parliament 
___________ 
7. John Healy, a Drogheda-born school teacher, was 
the fifth editor in the history of the Irish Times, 
after John Wheeler, Frederick Shaw, Robert Scott 
and Algernon Lockyer.  
8. John Healy was the London Times’ 
correspondent in Dublin, as well as a journalist for 
the unionist publications Evening Mail, Daily 
Express and Church of Ireland Times, before 
becoming editor of the Irish Times.  
9. Conor Brady was editor of the Irish Times 
between 1986 and 2003, when Geraldine Kennedy 
took over. This quote is an extract from an 
interview to the author in December 2000, and 
available in Jean Mercereau, Evolution et 
singularités d’un journal de référence irlandais: 
l’Irish Times 1859-1999, PhD thesis (2002), 
Université de la Sorbonne Nouvelle, Paris 3, pp. 
517-524.  



75 
 
 
to take their seats in Dáil Éireann, in spite of 
27.6% of votes in the 1923 general election 
(Foster 1988: 525-526). He consequently 
founded his own party, Fianna Fáil, in March 
1926 (O’Brien 2001: 10-12). Not surprisingly, 
on the very first election in which de Valera’s 
newly founded party presented candidates, the 
Irish Times did not leave any doubt as to which 
side it expected its readers to vote for: “A vote 
for the government’s candidate in their seats 
will be a vote for security, progress and 
financial solvency. Abstention from the polls 
will be, in effect, a vote for bankruptcy and the 
dissolution of the State” (17 August 1927).  

A few days later, the Irish Times reiterated 
its opinion of de Valera and of his ambitions 
for the country: “Mr. de Valera’s declared aim 
is the destruction of the Free State’s 
Constitution. The man still dares to pass for a 
moral arbiter” (27 August). Again, the 
newspaper made it clear that it hadn’t 
forgotten, let alone forgiven, de Valera’s 
attitude when it reminded, on 31 August 1927: 
“In 1922, when Ireland asked for peace, Mr. de 
Valera gave her war. […] Peace in Mr. de 
Valera’s mouth is only an empty formula”. But 
although Cosgrave eventually managed to 
remain in power thanks to the votes of the 
independent candidates and of the farmers, 
Sinn Féin, with 44 seats (against Cosgrave’s 
47), was beginning to represent a real threat. 
This situation may explain the newspaper’s 
particularly hostile tone towards Fianna Fáil 
through the 1932 campaign, in which de Valera 
was for the first time in a position to reach 
power democratically, with the help of the 
Irish Press founded in 1931 to defend his view 
of an independent, rural, Gaelic and Catholic 
Ireland.10 

According to the Irish Times, what was then 
at stake went far beyond the mere question of 
maintaining Ireland’s position within the  
____________ 
10. Launched by Eamon de Valera with funds 
coming mostly from the United States, the Irish 
Press stated its ambition in its first editorial in these 
terms: “Our ideal, culturally, is an Irish Ireland, 
aware of its own greatness, sure of itself, conscious 
of the spiritual forces which have formed it into a 
distinct people having its own language and 
customs and a traditionally Christian philosophy of 
life” (editorial, 5 September 1931). After years of 
popular success and high sales, its polemical demise 
in 1995 was seen as the end of an era (O’Brien 
2001). 
 

Commonwealth and was summed up as a 
choice “between security and peril, between 
peace and disorder, between progress and 
decay” (16 February 1932). For the newspaper, 
“not only the Treaty, but the personal fortunes 
of every Free State’s citizen, the State’s place 
in the Empire, and the brilliant prospect of 
economic benefits within that Empire will be 
imperilled if Mr. de Valera ousts Mr. 
Cosgrave” (16 February 1932). Thus, beyond 
the question of secession from the Empire, the 
Irish Times condemned Fianna Fáil’s economic 
policy, and warned against “Mr. de Valera’s 
programme of ever mounting taxation, swift 
commercial decline, cruel unemployment and 
financial doom” (16 January 1933).  

In spite of this energetic campaign against de 
Valera and Fianna Fáil, the Irish Times would 
progressively show less animosity towards the 
Republican leader after he had become 
Taoiseach. In other words, after being 
presented for many years by the Irish Times as 
a potential dictator, de Valera was often 
perceived in quite a different way once in 
power, a change which may be explained by 
the fact that, as White puts it, “in the 1930s, the 
Protestants began to discover that de Valera in 
office was a very different animal from the one 
that had seemed so dangerous in opposition” 
(1975: 103). 

1.3 “A very different animal”: 1932-1937 
The Irish Times’ first reaction to de Valera’s 

arrival to power shows its resignation to the 
situation and its commitment to the rules of 
democracy: “A free democracy has put him in 
this position, and must take the consequences” 
(28 January 1932). Again in January 1933, 
when de Valera and Fianna Fáil were on the 
eve of their first overall majority, the 
newspaper expressed its good will in these 
terms: “Today, Mr. de Valera is on the eve of 
office, and he must have a fair chance to 
redeem his promises, which embrace work for 
all and the creation of a self-contained state 
that shall be at once Christian and prosperous. 
We add with pleasure that Mr. de Valera’s tone 
and his newspaper’s tone, in this hour of their 
triumph, are beyond reproach” (23 January 
1933). As years went by, de Valera’s attitude 
in power tended to appease his opponents’ 
fears about his style of leadership. On the eve 
of the 1937 general election, while 
acknowledging that “in many ways President 
de Valera’s government has confounded its 



76 
 

 
former critics, including ourselves”, the 
newspaper emphasized the fundamental 
differences between their positions by adding: 

On the other hand, […] the Fianna Fáil Party 
has pledged itself to secede from the 
Commonwealth at the first favourable 
opportunity. The major issue, therefore, is clear 
cut. A vote for the Cosgrave party means a vote 
for the Commonwealth. A vote for Fianna Fáil 
means a vote against it. […] In these 
circumstances, we urge all our readers to go to 
the polls tomorrow and to vote in all case for the 
Cosgrave candidates (30 June 1937). 

Again, by the end of the economic war with 
Britain, the Irish Times first reminded its 
readers that “Fianna Fáil stands for the 
economic war and all that this idiotic conflict 
means” (1 July 1937) before conceding, one 
year later, that “whatever may have been [Mr. 
de Valera’s] conduct in the past, what matters 
now is that he has made an exceedingly good 
agreement with Great Britain” (17 June 1938). 
But despite the Irish Times’ growing good will 
as well as the politician’s own evolution, 
another characteristic of de Valera’s kept the 
newspaper as distrustful as ever towards the 
Republican leader. 

The accusation of showing little respect for 
the people’s will became even more constant 
following the 1937 Constitution, which the 
newspaper “regarded as a real danger of 
dictatorship” (13 May 1937). On the whole, 
one may note from the newspaper a tendency 
to associate de Valera with historical figures 
hardly renowned for their democratic 
commitment, such as Hitler,11 Mussolini, 
Cromwell, the Bourbons,12 Roman Emperors, 
the Tsar of All-the-Russias,13 Agamem- 

 
_____________ 
11. “We believe that Mr. de Valera has no 
conscious to act as a dictator, that he is honestly 
convinced that he is a democrat; but […] he also 
thinks that he is the only man who can decide 
whether or not the press is undermining the 
authority of the State. Herr Hitler and Signor 
Mussolini are probably just as sincere as Mr. de 
Valera in this respect” (9 June 1937). 
12. “Mr. de Valera, like the Bourbons, learns nothing 
and forgets nothing” (10 January 1922).  
13. “Mussolini and Hitler, at least, have been honest 
enough to abandon even the forms of democracy. 
President de Valera poses as a democrat pur sang; he 
acts as if he were the Tsar of All-the-Russias” (3 
November 1934). 

non14… These repeated accusations of 
dictatorial ambitions were mostly made over 
two issues which kept provoking scathing 
attacks from the newspaper over the years: de 
Valera’s efforts to revive the Irish language as 
a pillar of Irish identity and his attitude 
towards Northern Ireland and Irish unity.  
  
1.4 “A one-man dictatorship”15: 1938-1945 

On the eve of the 1944 general election, the 
Irish Times resumed its usual accusation of de 
Valera as a potential dictator:  
Mr. de Valera holds firmly by the view that 
anybody who ventures to criticize his policy 
[…] must, in the nature of things, be guilty of 
high treason. […] He cannot conceive the idea 
of a responsible government save his own […] 
Let’s once more state our position. We are 
opposed to Fianna Fáil – in other words, to Mr. 
de Valera – because it has refused to accept the 
verdict of the majority in Dail Eireann. […] 
Tomorrow the electors will have an opportunity 
to put a further curb on the Taoiseach’s egoismo 
sacro. […] Even a ‘mixum gatherum’ Cabinet 
would be preferable to a government completely 
under the thumb of a man who does not 
understand the meaning of the word 
“compromise”, and is ready, at any moment, to 
go into the sulks if anybody should dare to cast 
the slightest doubt upon his political infallibility 
(29 May 1944). 

By means of Article 8 of the 1937 
Constitution, de Valera made the Gaelic 
language the official language of the Irish 
State, presenting it as an essential part of Irish 
nationality in an equation between language 
and Nation which the Irish Times had always 
refused to recognise.16 This conviction may 
explain the numerous attacks on policies which 
tried to impose the use of the Irish language by 
the population, and which the newspaper 
branded as “humbug” (21 January 1948). On 
the issue of language, as on others, the  

 
____________ 
14. “There were strong men before Agamemnon, 
there will be statesmen after Mr. de Valera” (31 
January 1948). 
15. “There were strong men before Agamemnon, 
there will be statesmen after Mr. de Valera” (31 
January 1948). 
16. “The possession of a national language distinct 
from that of all other nations means nothing: if 
evidence is needed, it is furnished by the USA” (18 
March 1943). 



77 
 

 
Irish Times repeatedly condemned de Valera’s 
tendency to give little importance to the 
people’s will, particularly whenever it 
considered that more serious issues were at 
stake. In March 1943, for instance, it wrote that 
“for men and women who are crying aloud for 
food, de Valera demands an additional effort to 
learn a language which is foreign to nine tenths 
of them” (18 March 1943). The tone would be 
even harsher a year later: “The Emperor is 
alleged to have played the fiddle, or its first 
century equivalent, while Rome was burning. 
While events in Europe are rushing towards 
their terrific and world-shaking climax, Mr. 
Eamon de Valera continues to talk about the 
Irish language” (12 September 1944).  

De Valera’s responsibility in the partition of 
the island is generally regarded as the most 
negative aspect of his legacy (Bowman 1986: 
36-38). On various occasions, the Irish Times 
expressed its conviction that both the Civil 
War and the 1937 Constitution represented the 
main obstacle to the reunification of the island, 
as it did following its ratification of the latter:  
“What of the North? Does Mr. de Valera really 
think that Ireland will be any closer to national 
unity this evening than she was twenty-four 
hours ago? When the Treaty was signed, on 
December 6th, 1921, there was some small 
chance of a united Ireland. December 29th, 
1937, will mark the forfeiture even of that 
small chance” (29 December 1937). Ten years 
later, the newspaper still remembered Valera’s 
original sin and its consequences for the 
division of the island: “The greatest 
opportunity of Irish unity was allowed to slip 
in 1922, when Mr. de Valera headed the revolt 
against the Anglo-Irish Treat[y]” (28 January 
1948). The following year, the newspaper and 
its then editor, Smyllie, made another scathing 
attack on de Valera, openly doubting even his 
own commitment to the issue of reunification: 
“We all long for the day when Irish unity will 
be re-established but we wonder if, from Mr. 
de Valera’s point of view, the sudden 
incorporation of the six counties in a united 
Ireland would be an altogether unmixed 
blessing” (24 April 1938). Although not 
always expressed in such sarcastic terms, de 
Valera’s share of responsibility in the division 
of Ireland probably remained the most serious 
matter of disagreement between the leader and 
the Irish Times which considered, in its 
balance of the former’s career following his 
death, that “many of the things that Mr. de  

Valera did during his lifetime […] 
heightened the suspicions of the Northern 
Unionists, by whom he was consistently 
misunderstood” (30 August 1975). 

Among the many critiques against de Valera 
in the years following the Constitution, the 
leader’s only redeeming point clearly seems to 
be his decision to declare neutrality during 
World War II (Ferriter 2007: 253).17 Even 
before the outbreak of the war, and despite 
having openly supported Fine Gael18 in the 
June 1938 general election, the Irish Times felt 
that “Eire’s defence will be safe in his hands; 
and for this reason, if for none other, we 
confess that we are glad that he has been 
returned to power” (21 June 1938). 
Accordingly, after the decision was announced, 
it expressed its satisfaction: “Eire is a tiny 
nation, whose sole interest is in peace. […] Mr. 
de Valera has proclaimed a policy of strict 
neutrality. In all the circumstances, it is the 
only policy that the Irish government could 
pursue” (4 September 1939). But once the war 
was over, the newspaper was quick in 
resuming its usual attacks, first by complaining 
of the strict censorship which had been 
imposed during the war years,19 and then by 
raising the usual threat of “political 
dictatorship” during the campaign for the 1948 
general election.20 

Over the next few years, however, a series of 
events would gradually change the positions of 
the newspaper. 
_____________ 
17. “Mr. de Valera’s policy of neutrality, firmly 
adhered to, in spite of threats and cajolery at various 
times by Britain, Germany and the United States, is 
by many people regarded as the most excellent 
achievement of his long career” (30 August 1975). 
18. The then Fine Gael leader, James Dillon, was 
the only Dublin politician of the time to oppose 
Ireland’s neutrality (Browne 1986: 204). 
19. “We have been forced to live and work in 
conditions of unspeakable humiliation, being 
compelled to submit to the autocrats of Dublin 
Castle every line that we proposed to print, from the 
leading article down to the humblest pre-paid 
advertisement” (12 May 1945).  
20. For example on 14 January (“We believe just as 
firmly as Mr. de Valera in the value of stable 
government, but we differ from him in his apparent 
belief that nobody but himself can provide it”) or 24 
January 1948 (“The idea of a ‘strong’ government 
is a snare and a delusion. In fact, it is a euphemism 
for political dictatorship”).  



78 
  
 
 
3. The statesman: 1948-1973 

3.1 “Fine Gael’s vicious and demanding 
mistress”21: 1948-1951 

Following John Healy’s death in 1934, the 
Irish Times new editor, Robert Smyllie, would 
bring his own contribution to the newspaper’s 
evolution to such an extent that many 
observers consider that, for the following two 
decades, “the Irish Times was Smyllie” (Inglis 
1962: 48). Besides his somewhat eccentric 
personality (Inglis 1990: 93), Smyllie is often 
considered the most important editor in the 
history of the Irish Times because of the way 
he actually transformed the newspaper’s 
identity. As Fintan O’Toole put it, “Smyllie 
managed to transform the paper from a vestige 
of the old regime into an integral part of Irish 
culture” (O’Toole 1999: 158). Although a 
staunch Unionist himself, Smyllie put the Irish 
Times before his own personal feelings (Inglis 
1962: 54) for the sake of the newspaper’s 
survival, as Fleming explains:  

In this still changing atmosphere, there was 
evidently an urgent need for some newer and 
more modern policy on the Irish Times. […] It 
was Smyllie’s main achievement that he 
succeeded in making this change. His own 
personal sympathies, no doubt, were for the old 
regime. […] But he was hard-headed enough to 
see that a less nostalgic line was the only way in 
which to broaden the paper’s appeal so as to 
bring in intelligent Catholic readers as well as 
the old, diminishing group of Protestants. That, 
in any case, was the commonsense thing to do. 
(1990: 162-163). 

At the time of Smyllie’s death, in 1954, the 
Irish Times had begun an evolution that would 
allow it not only to guarantee its survival but 
also to leave behind its reputation and to be 
increasingly seen as a non-partisan paper. In 
this respect, the years between 1948 and 1954 
represent a crucial period for the Irish Times, 
as the evolution of its attitude towards both 
Fine Gael and Eamon de Valera’s Fianna Fáil 
illustrates.  

Although the Irish Times went on giving 
open support to the Cumann na nGaedhael/ 
Fine Gael candidates until the 1951 general 
election, this support would progressively  
____________ 
21. “The Irish Times is the mistress of Fine Gael, 
and mistresses can be both vicious and demanding”, 
remark by Michael O’Moráin, Minister of 
Gaeltacht, reported by Keogh (1994: 289). 

 
 

weaken until May 1954 when, for the first (and 
last) time, the Irish Times supported Fianna 
Fáil led by de Valera in a general election, 
albeit in a far from enthusiastic tone: “We have 
pronounced ourselves in favour of Fianna Fáil. 
This is not because we love Fianna Fáil better, 
but because we love Fine Gael less” (18 May 
1954”). In other words, the fact that the Irish 
Times, after thirty years of faithful support to 
the pro-Treaty parties, came to support a 
Fianna Fáil party still led by Eamon de Valera, 
may have been caused more by a growing 
disappointment with the Fine Gael party and its 
allies than by reasons more directly related to 
the Republican leader’s attitude and evolution. 

The Irish Times was never as natural an ally 
of Cumann na nGaedhael as newspapers 
traditionally advocating a moderate and 
parliamentary nationalism, and its support to 
the pro-Treaty party owed more to the 
newspaper’s fear of a worse evil than to any 
real affinity.  But between the 1930s and the 
1950s, a series of disappointing attitudes and 
decisions from the main pro-Treaty party and 
its successive allies contributed to jeopardize 
the newspaper’s support. First of all, shortly 
after de Valera and Fianna Fáil arrived in 
office, an important event made the Irish Times 
think twice about its support to its most 
reliable ally: the alliance between Cumann na 
nGaedheal (O’Toole 1999: 158-159) and 
several other parties, including the Army 
Comrade Association (the “Blueshirts”), which 
would cost Cosgrave’s Party the newspaper’s 
support (Gray 1991: 62). 

Another factor which probably contributed 
to make the Irish Times take some distance 
from Fine Gael is the Spanish Civil War. On 
this issue, the Irish Times’s position was 
radically opposed to the one defended by the 
Catholic Church, Fine Gael or nationalist 
newspapers such as the Irish Independent and 
the Cork Examiner, who all insisted that the 
Irish government should support Franco’s 
nationalist troops (McGarry 1999: 157). At the 
time, the Irish Times, strongly influenced by its 
new editor, Smyllie (Fleming 1990: 169), was 
unequivocally opposed to any idea of 
intervention, considering, from the very 
beginning of the conflict, that “there can be no 
question of intervention on one side or the 
other” (29 July 1936). According to the 
newspaper, “the suggestion that the civil war is 
a clear-cut conflict between good and evil, 



79  
 
 
between light and darkness, between religion 
and anti-Christ, is grotesquely untrue” (19 
December 1936). For the first time, the 
newspaper shared Fianna Fáil’s (and the Irish 
Press’s) views on an important issue, and 
consequently expressed its satisfaction at de 
Valera’s capacity to resist pressure even when 
it came from the Catholic authorities.  

 
3.2 1951-1959: “At least the voter knows 

where he stands for”22 
The coalition government between Fine 

Gael, Clann na Poblachta and the Labour 
Party, supported, despite reserves about Clann 
na Poblachta’s leader Seán McBride, by the 
Irish Times during the February 1948 
campaign,23 may have represented the most 
bitter disappointment for the newspaper. On 
the one hand, it was a Fine Gael Taoiseach, 
John Costello, who announced his decision to 
proclaim the Irish Republic and leave the 
Commonwealth in September 1948 (Browne, 
1986: 129-134). This decision was, not 
surprisingly, far from welcome by the Irish 
Times not so much because of its own 
commitment to an imperial Ireland,24 but 
because it foresaw the damage that an Irish 
Republic would do to the possibility of a 
united Ireland: “Apart from the religious issue 
– which is vitally important – two things 
continue to stand in the way of Irish unity: one 
is the ‘Republic’, and the other the Irish 
language” (the Irish Times, 20 April 1949). 
The most severe blow, in the newspaper’s 
opinion, may have been the fact that the 
proclamation  of  the  Republic came from  the 

____________ 
22. “The Fianna Fáil programme of austere 
conservatism has not given real satisfaction to 
anybody, but at least, it is a stated programme, and 
the voter knows approximately where he stands for” 
(18 May 1954). 
23. In spite of its opposition to Sean McBride, the 
Clann na Poblachta leader, whose policy it 
considered “highly dangerous” (17 January 1948), 
the Irish Times gave full support to the coalition, 
probably more as a means of getting rid of de 
Valera and Fianna Fáil than out of a real 
commitment to the values defended by any of the 
coalition parties.  
24. “Let us be quite frank: we have always been 
opposed to the idea of an Irish republic. In 
particular, we have been, and still are, opposed to 
secession from Commonwealth” (20 April 1949). 

 

party to which it had given its support during 
the campaign, convinced that “the only party in 
the twenty-six counties that seems to be willing 
to work sincerely inside the Commonwealth is 
Fine Gael” (28 January 1948). Consequently, 
the newspaper expressed its bitter 
disappointment in these terms: “The most 
unhappy element in the present situation is the 
fact that Fine Gael, the party that supported the 
Commonwealth against Fianna Fáil, should 
have seen fit to make such a sudden and 
startling volte-face” (20 April 1949). 

On the other hand, Noel Browne’s famous 
Mother and Child Scheme, designed to reform 
Ireland’s public health system, raised a huge 
polemic and was violently attacked by the 
Catholic authorities (Lee 1990: 315-319). On 
the days following Browne’s resignation, the 
Irish Times’ editorials did not hide its 
indignation to see the authorities giving in to 
the Catholic Church: besides regretting that, 
“not for the first time in Irish history, progress 
is thwarted” (12 April 1951), it delivered a 
scathing attack on Costello’s attitude:  
The most serious revelation is that the Roman 
Catholic Church would seem to be the effective 
government of this country. In the 
circumstances, may we appeal to Mr. Costello 
and his colleagues to admit the futility of their 
pitiful efforts to abolish the border […]? It 
seems that the merits of a theocratic Twenty-six 
Counties outweigh those of a normally 
democratic Thirty-two. Has the government 
made its choice? (12 April 1951). 

This new outburst of indignation probably 
marked the final blow to the Irish Times’ 
support of Fine Gael and led it to turn to the 
only credible alternative, Fianna Fáil, 
particularly after de Valera’s election as 
president opened the way to a much more 
respectable leader in the Irish Times’ eyes, 
Seán Lemass.25 

A few years later, with de Valera back in 
office for the last time, the newspaper again 
strongly condemned the influence of the 
Catholic Church on society during the 
Protestant boycott in Fethard-on-Sea in June  

 

____________ 
25. “If Mr. de Valera is the architect of modern 
Ireland, then Mr. Lemass is indisputably the 
engineer, the contractor and the foreman rolled into 
one” (25 July 1953) 
 



80 
 

 

1957;26 this time, however, the newspaper 
rejoiced to see the Taoiseach strong enough to 
resist pressure: “We welcome Mr. de Valera’s 
attitude to the boycott of Protestants in 
Fethard-on-Sea. […] He speaks for all 
honourable men in saying that it is unjust and 
cruel to confound the innocent with the guilty” 
(5 July 1957). Considering the Irish Times’ 
usual tone towards de Valera in the past, the 
simple fact of the newspaper presenting the 
Republican leader as a model of “honorable 
man” says a lot about its evolution. Although 
some aspects of the leader’s action, particularly 
those related to his ideal nation of a Catholic, 
Gaelic, rural and Republican Ireland, would go 
on being constantly rejected by the newspaper, 
sometimes with a particularly violent tone, the 
progressive reconciliation between de Valera 
and the Irish Times would logically encourage 
the newspaper to support the former 
Taoiseach’s election as President of the Irish 
Republic.  

3.3 1959-1973: “The most important 
Irishman of our time” 

The Irish Times’s support for de Valera’s 
candidacy for the Presidency is the logical 
outcome of the evolution of the newspaper’s 
perception of the Republican leader. On that 
occasion, the newspaper clearly supported the 
former Taoiseach, and even criticized Fine 
Gael for presenting a candidate against him:  

For months we have urged our readers to vote 
for Mr. de Valera as President. He may not be 
the perfect man for Arus na Uachtarain; it is 
conceivable that there are still thousands of 
people in this country who loathe him. 
Nevertheless, he remains the most important 
Irishman of our time, and Fine Gael did wrong, 
even for political reasons, to present a candidate 
against him (17 June 1959).  

Following the election, the newspaper logically 
expressed its satisfaction at the outcome:  

It is fit and proper that Eamon de Valera should 
have been elevated to the supreme Office of the 
State. In the opinion of this newspaper, which 
has grown old along with him, he has sinned 
grievously more than once: in His view, our sins  

___________ 
26. In June 1957, in Fethard-on-Sea, Co. Wexford, 
after the Anglican wife of a Catholic man chose to 
raise her children according to Protestant rules, the 
Catholic population, supported by the authorities, 
organized [a] boycott of the local Protestant 
minority. 

are, no doubt, even more scarlet. He remains, in 
our eyes – and, as last week’s results suggest, in 
those of many Irishmen who do not share his 
political views – a Great man, a “father-figure”, 
a person who not merely, for right or for wrong, 
has epitomised the Irish struggle for national 
independence, but also has, in sharper or in 
vaguer fashion, set an example to the national 
movements of a great part of the modern world 
(24 June 1959).  

Considering the way the Irish Times 
perceived de Valera until the late 1940s, seeing 
the nationalist leader defined as “an example to 
the national movements for a great part of the 
modern world” a decade later may be seen as a 
symbol of the evolution both of the politician 
and of the newspaper. Indeed, this situation 
cannot be attributed exclusively to the changes 
taking place amid Irish society but can also be 
explained by the evolution of the newspaper 
itself, particularly, in this case, under Douglas 
Gageby’s editorship. A former Irish Press 
journalist, Gageby first joined the Irish Times 
as managing editor in 1959 and was the 
newspaper’s editor first from 1963 to 1974 and 
again between 1977 and 1986. Gageby and his 
deputy editor, Donald Fowley, are usually held 
responsible for the transformation of the Irish 
Times from an old-fashioned, albeit 
respectable, institution, into a truly modern and 
profitable enterprise. Throughout his two 
decades as editor, Gageby greatly improved the 
quality of the newspaper, in terms of contents 
as well as technology, in a way that “helped it 
to catch the mood of a changing Ireland”27 and 
to set the foundations for the commercial 
success of the 1980s and 1990s.28  

In August 2010, thirty-five years after 
Eamon de Valera’s death, Stephen Collins, in 
the Irish Times, summed up his legacy, as 
opposed to Michael Collins’s, in this way: 
In recent times, Michael Collins has become the 
poster boy of Irish history. He is widely 
regarded in the popular mind as the lost leader 
whose assassination, on August 22nd, 1922, left 
the running of the newly independent State to 
dull politicians in dark suits who presided over 
decades of failure. The romance and tragedy of 

____________ 
27. Extract from Conor Brady’s interview 
(Mercereau 2002: 523). 
28. The circulation of the Irish Times reached 
82,000 in 1980, 94,000 in 1990 and 116,000 in 
2000 (source: Joint National Readership Research).  

 



81  
 
 

Collins, a man cut down in his prime, stands in 
stark contrast to the career of his great rival, 
Eamon de Valera, who dominated Irish politics 
for more than half a century but has now fallen 
completely out of public favour (“Sharing 
Collins’s legacy of democracy”, 21 August 
2010). 

Indeed, what de Valera himself foresaw in 
1966 has since proved particularly accurate: “It 
is my considered opinion that in the fullness of 
time history will record the greatness of 
Michael Collins, and it will be recorded at my 
expense” (Coogan 1991: 432). Far from being 
closed, the debate between supporters who saw 
him as some sort of “national saviour” and 
detractors who considered that “Ireland would 
have been better off had the British 
implemented their death penalty on him” 
(Davis 2006: 65) has recently been reheated by 
initiatives such as the “judging de Valera” 
project or “Ireland’s greatest”, both shown on 
Irish television.29 

As part of Irish society, and as a commercial 
enterprise as well as an intellectual institution, 
the Irish Times has inevitably had to evolve 
throughout its history, including as far as its 
representation of Eamon de Valera is 
concerned. In particular, as Irish nationalists 
reduced Irish identity to criteria which it didn’t 
share, such as the Catholic religion, the Gaelic 
language or the commitment to an Irish 
Republic, the newspaper went through difficult 
times both commercially and ideologically. 
Progressively, however, especially from the 
 
____________ 
29. The “judging de Valera” project was followed 
by a book suitably subtitled A Reassessment of the 
Life and Legacy of Eamon de Valera (Ferriter 
2007). In October 2010, de Valera’s name was 
omitted from the shortlist of Ireland Greatest, a 
series on public television which eventually chose 
John Hume, Joseph Connolly, Michael Collins, 
Mary Robinson and Bono as “the five greatest Irish 
men or women who’ve ever lived”. A polemical list 
given the number of important Irish personalities 
forgotten, such as O’Connell, Davitt, Parnell, Joyce, 
Yeats… See “Historians unimpressed by RTE 
greatest shortlist” in the Irish Times, 7 August 2010. 

1960s onwards, the newspaper began to appear 
both as Ireland’s newspaper of record and as a 
commercial success in an Ireland more and 
more different from the one idealized by 
Eamon de Valera. Unlike the Irish Press, 
which  would  progressively  decline  over  the 
same period,30 the Irish Times began to attract 
a wider audience, as its circulation confirms: 
from 33,000 at the time of de Valera’s election 
as President in 1959, its sales had raised to 
69,000 by the time of his death in 1975. By 
then, the former voice of the Protestant and 
Unionist community had become the 
newspaper of reference of a still predominantly 
Catholic and nationalist country.   

The media in general, of course, have their 
importance in the general perception of public 
figures. In Ireland as elsewhere, newspapers in 
particular traditionally hold a great importance 
in the formation of public opinion. Their actual 
effects may be difficult to define with any 
degree of precision but, as Hirsch and Gordon 
once put it, “much more important is the broad 
influence over the climate of opinion, an 
influence which sets the boundaries and, to a 
large extent, the agenda of political action. 
(Hirsch & Gordon 1975: 35). As this essay has 
tried to demonstrate, the Irish Times has, 
throughout the nearly sixty years of de 
Valera’s public life, played a part that is all the 
more interesting because of its unique voice 
which can’t be limited to systematically 
partisan positions but has evolved and 
fluctuated according to the leader’s action, the 
national context and its own identity as “an 
independent newspaper […] free from any 
form of party political, commercial, religious 
or other sectional control”.31 

 
____________ 
30. From 131,844 in 1956, its sales slowly 
decreased until reaching 38,848 in 1994. The Irish 
Press eventually closed in May 1995, along with the 
other titles of the Irish Press group: The Evening 
Press and The Sunday Press. 
31. Extract from the “Memorandum and Articles of 
Association of the Irish Times trust Limited”, 1974, 
p.4, 2, (d), (ii), A. 
 

 

Works Cited 
Bowman, John. 1986. “De Valera: did he entrench the partition of Ireland?”. L’Irlande Politique et Sociale, Vol. 

I, Nº 2, Spring 1986, pp. 35-44. 
 



82  
 
 
Brown, Stephen. 1971 (1937). The Press in Ireland: a Survey and a Guide. New York: Lemma Publishing 

Corporation. 
Browne, Noel. 1986. Against the Tide. Dublin: Gill & Macmillan. 
Coogan, Tim Pat. 1991. Michael Collins. London: Arrow. 
_______. 1999 (1993). Eamon de Valera, the Man who was Ireland. New York: Barnes & Noble.  
Davis, Troy, D. 2006. “Eamon de Valera’s political evolution: the American tour of 1919-1020”. New Hibernian 

Revue, Volume 10, number 1, Spring 2006, pp. 65-78. 
Ferriter, Diarmaid. 2007. Judging DEV: a Reassessment of the Life and Legacy of Eamon de Valera. Dublin: 

Royal Irish Academy. 
Fleming, Lionel. 1990. Head or Harp. London: Barrie & Rockliff.  
Foster, Roy. 1988. Modern Ireland, 1600-1972. London: Penguin. 
Gray, Tony. 1991. Mr. Smyllie, Sir. London: Macmillan.  
Hirsh, Fred & Gordon, David. 1975. Newspaper Money. London: Hutchinson. 
Horgan, John. 2001. Irish Media since 1922: a Critical History. London: Routledge. 
Inglis, Brian. 1962. West Briton. London: Faber & Faber.  
_______. 1990. Downstart. London: Chatto & Windus.  
Keogh, Dermot. 1994. Twentieth Century Ireland, Nation and State. Dublin: Gill & Macmillan.  
Lee, Joseph. 1990. Ireland 1912-1985, Politics and Society. Cambridge: Cambridge University Press.  
McGarry, Fearghal. 1999. Irish Politics and the Spanish Civil War. Cork: Cork University Press. 
O’Brien, Mark. 2001. De Valera, Fianna Fáil and the Irish Press. Dublin: Irish Academic Press.  
O’Toole, Fintan. 1999. The Irish Times Book of the Century. Dublin: Gill & Macmillan.  
White, Jack. 1975. Minority Report: the Protestant Community in the Irish Republic. Dublin: Gill & Macmillan.  
 
Received 26 November 2010      Last version 15 February 2011  

 
Jean Mercereau completed his doctoral thesis in 2002 at La Sorbonne University (Paris) on 
“The Evolution and Characteristics of an Irish Newspaper of Record: the Irish Times 1859-
1999”. Since then, he has given papers and published various articles about the press of the 
Republic of Ireland. He is presently teaching English at the Escola Superior de Tecnologia e 
Gestão in Leiria, Portugal, and is a researcher in the area of Irish culture at the University of 
Minho in Braga, Portugal, with a project entitled: “De Valera’s Ireland and Salazar’s 
Portugal: Irish newspapers and the Portuguese Estado Novo, 1928-1974”.  
 
 


